The Golden Circle

Framgångsrika företag har ett tydligt varför enligt Simon Sinek. Enligt Simon så beror Apples framgång på att de kommunicerar deras marknadsföring med att först tala om varför de finns, sedan hur de gör detta och sist vad de gör. Som entreprenör behövs ett tydligt varför som tilltalar dig så mycket att du varje morgon i både med och motgångar vet varför du gör det du gör, vad är syftet? 
En bra övning är att börja med att fundera på varför du gör det du gör, vad driver dig och vad får dig att göra det där extra? Kommunicera det utifrån en känsla och du är på rätt väg. En viktig del i att bygga företag är att få människor att vilja vara en del av ditt företag, både som medarbetare, kund och leverantör. Ett tydligt och kommunicerat varför hjälper dig.

Låt mig ge er ett exemple utifrån min egen verksamhet med Smart in the dark. Mitt varför i Smart in the dark är att jag vill vara med och bidra till ett säkrare möte i trafiken mellan bilister, fotgängare och cyklister. Jag vill att människor skall kunna vistas säkert i trafiken, att kunna visa omtanke och vara rädda om sig, sina nära och kära. Med Smart in the dark kan jag göra en värdefull skillnad.
Hur jag gör detta är genom att kombinera design, säkerhet, kvalitet och funktion i produkter. Jag tillverkar accessoarer med reflexer. Mitt varför är tilltalande både för hjärta och hjärna och jag vet att jag kan göra skillnad. Det får mig att kliva upp på morgonen. Oavsett om du är entreprenör eller vad du arbetar med, Vad är ditt varför? Skriv gärna nedan.

Läs mer om Simon Sinek på https://www.startwithwhy.com/