loading...

Entreprenörskap, sälj och Marknadsföring

Föreläsningar och Workshop

Ann-Sofie Hermansson föreläser och håller workshop inom Entreprenörskap, Sälj, Varumärksbyggande och Marknadsföring.

Projektledning och event

Brilliant Business planerar,  projektleder och arrangerar  nätverksträffar, seminarium och workshop för befintliga och nya kunder. Vi hjälper er med att attrahera nya kunder och bygga starka varumärken.
Antingen så går vi in som extra resurs  eller så lämnar ni över hela projektet till oss. Det vi lägger fokus på och som är hjärtat i vår verksamhet  är att skapa tillväxt genom att attrahera fler kunder eller skapa starkare kundrelationer med befintliga kunder.
 

Konsulttjänster

På Brilliant Business stöttar vi företag med sälj, marknadsföring och att bygga varumärken. Vi ser på helheten och tar fram strategier och processer för att hjälpa er.
Vi kan tex. hjälpa er genom att delta på möten för att skapa affärer, att höja säljfokuset i företaget, utbilda medarbetare. Vi tittar på hur ni arbetar i dag och hjälper er till önskat läge.
 

2017

Hur arbetar ni i ert företag med att få in nya kunder? Sker det slumpmässigt eller har ni utvecklat en strategi för hur ni skall få de kunder ni önskar? Attraherar ni rätt kunder genom er marknadsföring och ert säljarbete? Nedan beskriver jag fem punkter i säljarbetet för att få de de kunder ni önskar.  
 

1. Bygg förtroende genom att tala samma språk i er marknadsföring som vid säljmöten
Sälj bygger på förtroende. Vi människor vill göra affärer med människor och företag som vi har förtroende för. Att skapa förtroende är inte bara säljarens arbetsuppgift utan är ett samarbete med den bild som företaget visar upp utåt och i säljarbetet. Om en säljare ger en bild av företaget och det t.ex. digitalt ges en annan, så skapar det en osäkerhet hos potentiella kunder. En viktig uppgift för företag är att synka den bild vi ger i marknadsföringen och vid personliga möten. Att prata utifrån gemensamma ledord och värdegrund i all vår kommunikation är av stor betydelse till att skapa ett förtroende hos både potentiella och befintliga kunder.


2. Skapa en säljprocess som leder till köp

Många företag underskattar kundens köpprocess i säljarbetet. Det tar tid att få nya kunder då många bitar skall falla på plats hos kunden innan de är redo till köp. Att ta fram trovärdiga säljverktyg som förstärker varumärket och företaget så kunderna kan flytta sig framåt i köpprocessen ökar chanserna till att få hem affären. Sätt upp en plan på hur ni skall få hem kunden. Hur kan säljprocessen se ut? Räkna med 6-8 kontakter med kunden innan kunden är redo till köp. Dessa kontakter kan både innebära digital information, samtal, nyhetsbrev osv.

3. Håll i Staffetpinnen
- Jag hör av mig till dig om det är intressant! Så många gånger jag har hört det när jag avslutat ett samtal eller kundmöte.  Som säljare vill jag veta hur och när återkoppling sker. Jag rekommenderar inte att ni lämnar över ansvaret till kunden. Det är ditt ansvar som säljare att hålla i stafettpinnen om det skall bli affär.  Ställ frågan när du kan förväntas höra från kunden, styr till ett datum. Ok men om jag inte hört från dig innan  dag X så slår jag en signal. Låt inte affären rinna ut i sanden!

4. Var påläst
Det är så lätt i dag att söka information via nätet. Kunden kan enkelt skapa sig en egen uppfattning om ert erbjudande, företag eller varumärke. Detta ställer ännu högre krav på dig som säljare att du är påläst både inom området, din bransch och konkurrenter. Kunniga och pålästa säljare skapar förtroende.

5. Arbeta med referenser
Vi människor är generellt rädda för att göra bort oss och ta fel beslut. Det är generellt oftast svårast att få första kunden inom ett nytt område. Ingen vill ta fel beslut, vara det företag, eller den person som satsade på något nytt som visar sig vara en bluff. Använd referenser för att kunden skall känna sig trygg i att ta ett beslut.  Är det första kunden så använd gärna referenser inom andra områden. Visa att du är pålitlig och ett säkert kort!
 
Ge inte upp. Att skaffa nya kunder tar tid. Betydligt längre tid än vad vi ofta räknar med.

 

Läs hela inlägget »